67-06 „Prosím vyřiď také Džajánandovi, že jsem obdržel jeho dopis a že problémy života přicházejí jako změny ročních období, nás by však tyto těžkosti neměly rozrušovat. Naším procesem je zpívat Hare Krišna, a to postupně vše vyjasní. Není třeba nic přerušovat – měl bys pokračovat ve své práci s nadšením a vše se tak vyřeší. Naše vědomí Krišny nám dává pevné základy.“ (dŠP Mukundovi, 6. června 1967)

 

67-10 „Vše v chrámu by mělo být udržováno čisté a upravené. Každý by si měl umýt ruce před tím, než se dotkne čehokoli náležejícímu Krišnovi. Měli bychom mít vždy na paměti, že Krišna je ten nejčistší, a proto se s Ním mohou sdružovat pouze ti očištění. Čistotnost je téměř totožná se zbožností.“ (dŠP Nandarání, 3. října 1967)

 

69-03 „Rád jsem si povšiml tvých argumentů vůči lidem z jógové společnosti. Tento takzvaný jógový systém a meditace, které jsou ve vaší zemi tak populární, jsou ve skutečnosti podvod. Řekneme-li jim to však na rovinu, mohou se někdy rozčílit. Nikdo totiž nepřijme pravdu, která bolí. Když nazveme člověka tmavé pleti černochem, rozzlobí se, protože to nezní moc pěkně. Musíme tedy naše argumenty přednést velice opatrně. Nejlepší bude představit je následovně: 1) Jógový systém je doporučen v Bhagavad-gítě, 2) je to schválený systém, 3) není však vhodný pro obyčejné lidi, obzvláště v tomto věku Kali, 4) takzvaný jógový systém praktikovaný lidmi tohoto věku není věrohodný. Nejsou schopni následovat všechna pravidla a omezení jógového procesu, 5) proto se dá shrnout, že následovníci takzvané jógy jsou prostě podvedeni a ztrácí svůj čas. Tyto body jsem již vysvětlil v kapitole Bhagavad-gíty takové, jaká je, nazvané Sánkhja-jóga, přečti si je tedy pozorně a při vhodných příležitostech je bod po bodu představ.“ (dŠP Satsvarúpovi, 19. března 1969)

 

69-06 „Chápu, že kvůli policejnímu zásahu zakoušíš jisté nesnáze, musíme však z toho vytěžit to nejlepší. Jedno sanskrtské přísloví říká: śaṭhe śāthyaṁ samācaret; a to značí, že jestliže je někdo prohnaný, musíme se také stát prohnanými. Se lstivou osobou nemůžeme jednat jako hlupáčci. Oddaní ve vědomí Krišny by měli být velmi inteligentní, musíme tedy velice inteligentně jednat, abychom prokázali náš pokrok ve vědomí Krišny. Myslím si, že bys měl poblíž sankírtanové skupiny umístit stůl s kasičkou na dobročinné příspěvky a našimi knihami a literaturou na prodej. Pokračujte pak dál jako obvykle, a když přijde policie, řekněte jim, že nikoho nepřesvědčujete. Prostě jen máte knihy vystaveny na stole pro lidi, kteří by si je rádi pořídili. Tomu se říká śaṭhe śāthyaṁ samācaret. Neochvějně tento princip následuj a jednej s vychytralými lidmi také vychytrale.“ (dŠP Hansadútovi, 8. června 1969)

69-12 „Je-li pro tebe obtížné se vykoupat, můžeš si ráno ohřát trochu vody a omýt se houbou či malým ručníkem. To bude dostačující, pokud nemáte teplou vodu k pravidelné sprše. Ve zvláštních případech si můžeš prostě jen umýt ruce a nohy a převléct se do čistě vypraného oblečení. To tě očistí.“ (dŠP Kulašékharovi, 8. prosince 1969)

 

70-04 „Správně jsi poukázal na to, že lidé se v tomto věku kvůli zapomnění na Krišnu stávají více materialistickými. Nic takového jako materialismus ve skutečnosti neexistuje. Materialismus znamená zapomnění na Krišnu či Boha. My proto kážeme o vědomí Krišny. Ve Šrímad-Bhágavatamu se říká, že prvotřídním náboženstvím je to, které učí lásce k Bohu. V současné chvíli se lidé věnují různým druhům náboženství, avšak nerozvíjí pravý účel náboženství, kterým je láska k Bohu – jsou tedy materialisty. Materialismus neznamená, že člověk vlastní mnoho věcí, skutečná pravda je taková, že člověk může být dokonalým transcendentalistou či duchovní osobou a vlastnit přitom celý svět, a na druhou stranu může někdo být hrubým materialistou a nevlastnit ani halíř. Tento rozdíl se tedy zakládá na vědomí. Když si je někdo vědomým Krišny, zatímco vlastní všechno na tomto světě, je dokonalým spiritualistou, kdežto někdo jiný se může vzdát všech věcí tohoto světa, avšak kvůli nedostatku vědomí Krišny je pouze hrubým materialistou. V mé nedávné publikaci Íšópanišady jsem se pokoušel tuto skutečnost vysvětlit pomocí védských autorit, a ve zvláštním balíčku  letecky posílám jeden svazek tohoto titulu a doufám, že si tuto knihu se zájmem přečteš, až budeš mít čas.“ (dŠP Birladžímu, 23. dubna 1970)

 

70-04 „Pokud jde o to, jak se zachovat, musíme-li si vybrat, zda se zúčastnit obřadu árati, aniž bychom se vykoupali, či zda se vykoupat, avšak propásnout kvůli tomu árati, odpověď zní, že bychom měli dodržovat pravidla, jak jen je to možné. Je-li to nevyhnutelné, omyj si alespoň nohy, a v případě možnosti si také opláchni obličej, hlavu, ruce a vypláchni si ústa vodou.“ (dŠP Džajapatákovi, 30. dubna 1970)

 

70-11 „Tvůj odhodlaný postoj pokročit v tvém transcendentálním porozumění Nejvyšší Osobnosti Božství, Krišnovi, a zdokonalit tvou oddanou službu Jemu je velice chvályhodný. Rámánanda Rája vysvětlil, že na tomto světě není nic slavnějšího či chvályhodnějšího než osoba, která chápe, že skutečnou hodnotou života není jen být oslavován jako oddaný Krišny.“ (dŠP Šrímánovi Stanovi, 17. listopadu 1970)

 

72-01 „Pokud jde o tvé otázky, nejprve ses zeptal, jestli má oddaný pokaždé za všech okolností komukoli říci pravdu? Odpověď zní ano, měl bys říkat pravdu, avšak kvalifikovaný oddaný bude schopen říci každému pravdu velice příjemnou cestou, aby tak zněla pěkně i jeho nepříteli, tak vypadá umění hovořit pravdu. Je jisté, že musíme lidem říkat pravdu, avšak jakou cestou ji řekneš, to je jiná věc: satyam bruyat, priyam bruyat. Až budeš v kazatelské činnosti ve vědomí Krišny trochu více zkušený, a pokud budeš upřímný a vážný v dělání pokroku v duchovním porozumění, nemusíš mít dále obavy, protože budeš říkat pravdu tím správným způsobem. Krišna ti k tomu dodá inteligenci, o to se nemusíš strachovat. Prostě se jen snaž Ho vždy těšit tvou upřímnou službou a zpíváním Hare Krišna, to je dostačující.

Jistě, když děláš s byznysmeny nějaký obchod, musíš používat obchodní lsti. Tak jako si Krišna, Nejvyšší Osobnost Božství, sám také někdy vymýšlel v krizových situacích. Ačkoli složil slib, že nebude zasahovat do bitvy na Kurukšétře, byl donucen tento slib porušit, aby zachránil svého čistého oddaného. Neexistuje tedy žádný takový zákaz, že by člověk neměl nikdy lhát, protože v záležitostech šíření naší propagandy je to někdy nezbytné. Vědomí Krišny znamená praktický život, ne něco utopického či idealistického nebo vágního. Děláme prostě to, co je třeba, cokoli Krišnu těší nejvíce, toť vše.

Postupně pochopíš, co to znamená potěšit Krišnu a co znamená Ho zklamat. To se dozvíš studiem našich knih a zaměstnáváním se v praktické oddané službě. Ve světských záležitostech se vždy vyskytne něco nežádoucího, avšak i tak se nemůžeš vzdát svého zaměstnání.  Ačkoli je oheň velice očišťující, vytváří trochu kouře. Tomu se nedá vyhnout. Všechny tyto věci budou napraveny, když bude jejich výsledek obětován Krišnovi. V opačném případě můžeš možná provést velice poctivý obchod, avšak nebude mít žádný užitek.“ (dŠP Jagjéšvarovi, 2. ledna 1972)

 

72-12 „Ano, jestli naší distribuci knih pomůže, když budete v zimě nosit teplé oblečení jako kabáty a kalhoty, nic proti tomu nemám, můžete je nosit.  Můžeme od lidí samozřejmě získat peníze jakoukoli cestou, žebráním, půjčením si peněz či i kradením, avšak vyšším pochopením procesu vědomí Krišny je říkání pravdy velice příjemným způsobem, to je ten nejúspěšnější systém. Zmiňuješ krmení uprchlíků z Bangladéše, my samozřejmě někdy krmíme místní obyvatele, někdy až kolem tisíce lidí, avšak nemáme žádný organizovaný program krmení uprchlíků v Májápuru. Ve skutečnosti podle toho, co jsem viděl, se všichni uprchlíci v oblasti Nadie vrátili zpět do Bangladéše, nejsou tam už žádné uprchlické tábory. Nebylo by tedy pravdivé lidem říkat takové věci, avšak nemám nic proti tomu, když se něco takového mohou doslechnout. Můžeme to tedy zmínit, kdo si to bude ověřovat? Můžeme lidem říci jakoukoli zatracenou věc, jen abychom je přiměli dát nám peníze pro Krišnovy účely, o to tady nejde. Jde o to, že když budeme lhát, méně pokročilí začátečničtí oddaní se mohou zaplést do sítě lží nebo být kvůli tomu rozrušení v mysli. Ovšem, díky tomu, že takto vyberou více peněz a dají je Krišnovi, On jim uleví od všech těchto obav způsobených lhaním. Ne každý je však schopen ulovit velkou rybu, aniž by se smočil.

Jsem přesvědčen o tom, že když budeme prostě jen oslavovat Krišnu a naše knihy tím nejlepším popisným způsobem, můžeme kohokoli, dokonce i ateistu či někoho jiného, přesvědčit, aby si knihu koupil. To je samozřejmě velké umění a ne každý je ho schopen, avšak když budeme postupně touto cestou praktikovat naše kázání a snažit se lidem co nejlépe představit lidem naše knihy, nakonec zdokonalíme naši schopnost, jak to udělat. Jelikož jsi u vás starším oddaným, můžeš mladším žákům dát veškeré dobré pokyny a rady, jak tohoto dosáhnout, avšak z žádných důvodů bychom neměli snižovat prodeje našich knih a naše měsíční získávání příspěvků jen kvůli jedné malé lži o Bangladéši nebo něčem podobném.“ (dŠP Balimu Mardanovi, 31. prosince 1972)

 

73-10 „Rád slyším, že je váš nedělní program úspěšný. Měl bys vždy vše udržovat velice čisté. O to jde především. Každá místnost by měla být čistá jako zrcadlo. Místnost ke sloužení prasádam by měla být po přijetí prasádam okamžitě uklizena, jinak to přiláká krysy. Dej si na to pozor.“ (dŠP Mukundovi dásovi, 20. října 1973)

 

75-01 „Pokud jde o tyto kontroverzní techniky prodeje knih, máš pravdu. Naše zaměstnání musí být poctivé. Každý by měl být okouzlen poctivostí našich členů. Když uděláme něco, co sníží popularitu našeho hnutí v očích veřejnosti, nebude to dobré. Musíme se nějakým způsobem snažit, abychom se nestali pro veřejnost nepopulárními. Tyto nepoctivé metody se musí zastavit. Kazí to naši pověst po celém světě. Peníze získané pro krmení lidí v Indii by měly být vybírány ve jménu ISKCONské pomoci hladovějícím. Ne v jakémkoli jiném jménu. A každičký halíř z těchto peněz musí být poslán do Indie, nebo ještě lépe by se za ně měly nakoupit potraviny a nechat je poslat sem, kde je my rozdáme. Každý halíř vybraný za tímto účelem však musí být použit náležitým způsobem. Zaslal jsem již Ráméšvarovi jeden dopis, kde tyto body vysvětluji.“ (dŠP Rúpánugovi dásovi, 9. ledna 1975)

 

75-01 „Pokud se jedná o stravenky a dobročinné poukazy, musíme-li o nich vytvářet nějaké lži, není to dobré. Můžeme o nich hovořit pouze tehdy, je-li to zcela pravdivé.“ (dŠP Kírtirádžovi dásovi, 12. ledna 1975)

 

76-06 „Bez vědomí Krišny nemůže být nikdo etickým. Ve védské literatuře najdeme tento verš:

yasyāsti bhaktir bhagavaty akiñcanā, sarvair guṇais tatra samāsate surāḥ
harāv abhaktasya kuto mahad-guṇā, manorathenāsati dhāvato bahiḥ

,Všichni polobozi a jejich vznešené vlastnosti, jako je náboženství, poznání a odříkání, se projeví v těle toho, kdo vyvinul čistou oddanost Nejvyšší Osobnosti Božství, Vāsudevovi. Na druhou stranu ten, kdo nevykonává oddanou službu a věnuje se hmotným činnostem, nemá žádné dobré vlastnosti. I když je odborník, co se týče praktikování mystické jógy nebo poctivé snahy o zaopatřování své rodiny a příbuzných, je vždy hnán svými vlastními mentálními spekulacemi a musí sloužit vnější energii Pána. Jak může mít takový člověk nějaké dobré vlastnosti?‘“

(dŠP panu Rádžovi Sadžídovi Husajnovi, 4. června 1976)

 

77-01 „Obdržel jsem vaši pozvánku na slavnostní otevření společnosti Mezinárodní distribuce prasádam, a vše mi přijde pěkně představeno. Krišna vám dodá inteligenci k tomu, jak se zapojit do poctivé, výborné a slavné práce vykonávané v Jeho jménu. Není nutné se zaměstnávat v ničem nepoctivém. Krišna nám dal dostatek peněz, vydělávejte tedy poctivými prostředky.“ (dŠP Mezinárodní distribuci prasádam, Alexovi, Bobovi, Guptovi, Rišabhadévovi a Stanovi, 24. ledna 1977)