68-11 „Pokud jde o recenzi Rámakrišnovy knihy, nejsem příliš nakloněn této zbytečné reklamě osobě, kterou nemáme rádi. Víme, že tato instituce je pouhý podvod bez jakékoliv podstaty, a proč bychom je měli vyzdvihovat tím, že je budeme kritizovat. V Americe nejsou příliš populární. Posledních 75 nebo 80 let od roku 1893 pracují v této zemi, ale myslím, že naše instituce ISKCON je ve vaší zemi lépe známa než Rámakrišnovy misionářské činnosti. Pokud skutečně pokročíte v konstruktivním programu našeho hnutí pro vědomí Krišny, velmi brzy překonáme všechny nesmyslné činnosti, včetně Rámakrišnovy misie, Jógánandova ášramu nebo mnoha jógových společností. Musíme jen pokračovat se sankírtanovou skupinou a dobře je organizovat. A zvyšte prodej našeho Zpátky k Bohu.“ (dŠP Brahmánandovi, 16. listopadu 1968)

 

69-08 „Co se týče tvého setkání s mužem z Rámakrišnovy misie, píšeš, že ti poradil, jak byste měli spolupracovat s Maharišiho skupinou v Hamburku, a řekl, že naše cíle jsou ve skutečnosti stejné. Nevím, jak jsou naše cíle stejné. Naším cílem je Krišna a hlásáme evangelium Krišny, Bhagavad-gítu takovou, jaká je. V Bhagavad-gítě je zdůrazněno soustředit se jen na Krišnu a nejvyšší dokonalostí jógového procesu je realizovat Krišnu jak navenek, tak v nitru. Učíme transcendentální zpívání Krišny, protože tím, že slyšíme zvukovou vibraci Krišny, vidíme všechno jako rozmanité rozšíření vnější energie Krišny. A protože vždy ve všech našich činnostech myslíme na Krišnu, v nitru meditujeme 24 hodin o Krišnovi. Nemyslím, že toto učí Maharišiho skupina nebo Rámakrišnova misie. Tak jak je možné připustit, že náš cíl je ve skutečnosti stejný?

Když přijmeme, že Krišna je vše, to, co je cílem Rámakrišnovy misie nebo Maharišiho skupiny, je také Krišna; ale Krišna říká, že ačkoliv je všechno Jeho expanze, On není ve všem. Přesně jako v naší hmotné zkušenosti chápeme, že všechno je v konečném smyslu vytvořeno ze slunečního svitu, ale to neznamená, že vše je sluneční svit. Jiné věci naopak slunce zakrývají a vytvářejí stín. Rámakrišnova misie nebo Maharišiho činnosti nejsou ničím jiným než rozšířenou energií Krišny, ale touto prací je Krišna zakryt. Proto se nazývá májá. Májá nemá samostatnou existenci za Krišnou, ale když je přítomna májá, Krišna je zakryt. Přesně jako mrak není nic jiného než výtvor slunečního svitu – mrak neexistuje samostatně – ale kdykoliv je na obloze mrak, zakryje slunce. Proto je to májá.

Májá znamená věci, které neexistují nezávisle na Bohu, ale mají za úkol zakrýt Boha. Také Rámakrišnova misie i Maharišiho skupina neexistují nezávisle na Krišnovi, ale jejich činnosti jsou jako mrak, který zakrývá Krišnu. Ve skutečnosti nikdy přímo nekáží vědomí Krišny. Na druhou stranu dělají něco pro zakrytí vědomí Krišny. I když tedy voda vzniká z ohně, nemůžeme ji lít na oheň. Nemůžeme zředit vědomí Krišny Rámakrišnovou misií nebo čímkoliv jiným. Musíme představovat vědomí Krišny v jeho čisté podobě. [chybějící text]. Pokud budeme pečlivě organizovat, jak se to děje nyní, budou tam žít jen vybrané osoby a budou mírumilovně rozvíjet vědomí Krišny.“ (dŠP Džaja Góvindovi, 13. srpna 1969)