68-04 „Existují dva druhy zničení vesmíru. Jeden je, když Brahmá usne, a další je, když Brahmá zemře. Když Brahmá usne, nejvyšší planetární systém nezanikne, zaniknou všechny nižší planetární systémy, od nebeských planet směrem dolů. A když nastane den, jsou znovu stvořeny. Když živé bytosti vstoupí do Brahmy nebo do těla Nárájana, ponechají si vlastní duchovní tělo, které je velmi malé, 1/10 000 konečku vlasu, a když opět nastane hmotné stvoření, projeví se opět s různými druhy těl. Stejně jako člověk spí doma bez šatů, a když jde do práce, oblékne se. Stejným způsobem ve stvoření existují různé druhy těl pro práci, a v době, kdy stvoření neexistuje, spí ve svém vlastním duchovním těle. Ne, na konci Kali-jugy nedochází k úplnému zničení; mohou existovat určité nepokoje, ale ne úplné zničení. V každém dni Brahmy jsou tisíce Kali-jug a přicházejí a odcházejí jako roční období.“ (dŠP Aniruddhovi, 9. dubna 1968)
68-04 „Nyní, pokud jde o tvou otázku o Brahmovi, může být vybrán buď z osvobozených, nebo podmíněných duší. V tomto případě je Brahmá od počátku osvobozená duše; proto není žádný rozpor, že Brahmá může být Haridás Thákur. Ti, kdo jsou podmíněné duše, jsou podmíněni věčně, což znamená, že není nikdy možné vysledovat, před jak dlouhou dobou podmíněná existence začala. Jednoduše říkáme, že zneužití malé nezávislosti, kterou máme, nám působí mnoho potíží. Ale nyní, přijetím vědomí Krišny, můžeme tento podmíněný život okamžitě ukončit. To je vědomí Krišny. Tvé uvažování je v pořádku, že energie Brahmy musí mít vědomé vedení, aby projevila podobu. Proto ten, kdo dává toto vedení, je svrchovaným vládcem neboli Paraméšvarou. V Brahma-sanhitě je řečeno: īśvaraḥ paramaḥ kṛṣṇaḥ, sac-cid-ānanda-vigrahaḥ, anādir ādir govindaḥ, sarva-kāraṇa-kāraṇam. Krišna je nejvyšší vládce všech vládců, a proto je zdrojem všeho, včetně energie Brahmy. Tento Góvinda je příčina všech příčin, a sám žádnou příčinu nemá. To je krása šáster, že jedna šlóka ukončí miliardy let tvrdé práce mentální spekulace. Jen se snaž podávat důkazy jako tento.“ (dŠP Šivánandovi, 19. dubna 1968)
68-07 „Tvé otázky ohledně Pána Brahmy: ,Brahmá je velký oddaný Pána Krišny a Brahma-sanhitá atd. zjevuje jeho poznání o Pánu. Jsou tyto dva příběhy, a to: 1) Pochyboval, že Krišna se stal pasáčkem a ukradl Jeho krávy atd.; 2) Krišna mu ukázal čtvrtinu svého stvoření poté, co se Brahmá musel označit za Brahmu se čtyřmi hlavami, jen příklady podmíněných duší, které si myslí, že můžeme Boha omezovat?‘ Brahmá nepatří mezi velké oddané, ale je oddaným Krišny. Všichni velcí oddaní Krišny jsou na Krišna-lóce, stálí společníci Krišny ve Vrindávanu. To jsou skutečně velcí oddaní Krišny. Brahmá je velký oddaný v tom smyslu, že chce Krišnovi nejlépe sloužit s nějakou hmotnou mocí. To znamená, že má sklon užívat si nějakého hmotného bohatství. Krišna z něj udělal první živou bytost v tomto vesmíru. Ale velký oddaný nechce ani postavení Brahmy. Raději by se stal nevýznamnou živou bytostí jako mravenec nebo pavouk v domě velkého oddaného než stát se Brahmou, který má sklon stát se mocným v hmotném světě. Velcí oddaní jsou vždy osvobozeni ode všech hmotných tužeb, velkých i malých. To je znak velkých oddaných. Brahmá přišel za Krišnou, protože má velmi vznešené představy o Krišnovi a měl pochybnosti, jak jeho Pán mohl vstoupit do hmotného světa a stát se pasáčkem. Tato událost je známá jako Brahma-vimóhana-lílá neboli zábava zmatení Brahmy.
Na začátku Šrímad-Bhágavatamu je uvedeno, že i velké osobnosti jako Brahmá jsou zmatené v porozumění Absolutní Pravdy. Někdy tedy Pán projevuje takové zábavy, aby učil takzvané mentální spekulanty. Dokonce i Ardžuna byl zmatený, ačkoliv byl Jeho stálým společníkem. Ardžuna také mluvil z hmotného hlediska. Všechno toto zmatení velkých oddaných Pán způsobuje ze dvou důvodů: jedním je, že i velké osobnosti jako Brahmá a Ardžuna jsou někdy zmatené, a proto, pokud nevystupují v takové zmatenosti, běžní lidé nemají šanci Krišnovi porozumět. Pokud by Brahmá nevystupoval jako ten, kdo nezná celou pravdu, pak by nebyly některé pravdy o transcendentálním postavení Krišny vysvětleny. Kromě toho nemůžeme vypočítat ani délku jednoho dne života Brahmy. Krišna se zjevuje pouze jednou za den Brahmy a to trvá neomezené bilióny slunečních let. Některé události se odehrají v jednom dni a jiné události se stanou jiný den. Tak jako děláme něco dnes a něco jiného za týden a dnešní jednání zapomeneme zítra a zítřejší za týden. To je povaha podmíněného života. Proto u Brahmy jako velké podmíněné duše není tato zapomnětlivost jednání příští den neobvyklá. Tak jako zapomínáme my, Brahmá zapomíná také. Naše takzvané velké poznání není ve srovnání s úplným poznáním Krišny ničím. To Brahmá připouští, existuje verš: ,Lidé mohou říkat, že Tě velmi dobře znají, ale co se mě týče, připouštím, že o Tobě nevím, ani co by se za nehet vešlo!‘“ (dŠP Jadurání, 9. července 1968)
73-05 „Tvá další otázka: ,Bhagavad-gítá říká, že Pán Brahmá je podmíněná duše. Jak tedy mohl předat Védy nepodmíněné duši – Náradovi Munimu?‘ To, že Pán Brahmá je podmíněná duše, znamená, že díky své touze stát se stvořitelem hmotného projevu se musel narodit v hmotném světě. Přestože však byl podmíněn touto touhou, je velkým oddaným Pána Krišny. Napsal Brahma-sanhitu, což je čistá vaišnavská literatura popisující Nejvyšší Osobnost Božství. Pán Brahmá byl první stvořenou bytostí ve vesmíru a prvním duchovním mistrem, protože získal poznání ze srdce od Pána Krišny. Nárada se zjevuje jako syn Brahmy, a proto musel přijmout Pána Brahmu jako svého duchovního mistra.“ (dŠP Čaturbhudžovi, 9. května 1973)